Donanım Notları – 2

İşletim Sisteminin Mimarisi

  • İşletim sistemlerini genel olarak kontrol programları ve işletim programları olarak iki grupta toplayabiliriz.
  • Kontrol Programları: Bilgisayar işletiminin işlemlerini kontrol eder. Kaynakların atanması, işlevlerin sıraya konması, giriş/çıkış işlemlerinin yerine getirilmesi gibi görevleri yerine getirirler.
  • İşletim Programları: Kullanıcıların sisteme erişmesini ve sistem olanaklarını kullanmasını sağlar.

1- Kontrol Programları (Detaylı)

  • Bilgisayar ilk açıldığında genellikle “kernel” adı verilen bir işletim sistemi programı bilgisayar belleğine aktarılır.
    • Kernel: Gereksinim duyulan diğer işletim sistemi parçalarını ikincil bellekten ana belleğe yükler.
  • Bellekte sürekli kalan program parçalarına yerleşik işletim sistemi programı denir. Diğer adı ise denetleyici veya gözetleyicidir.
  • Denetleyici program işletim sistemlerinin tüm diğer birimlerinin işlemlerini yönetir.
  • İşletim sisteminin yerleşik olmayan parçaları gerektikçe belleğe aktarılır.

  • Kontrol Programının 5 Görevi
    • Kaynak yönetimi
    • Kesmelerin ele alınması
    • İşlem yönetimi
    • Veri kontrolü
    • Sistem durum denetimi

-> Kaynak Yönetimi:

  • Hangi kaynağın hangi kullanıcı tarafından ne zaman kullanılacağını kontrol eden işlevdir.
  • Özellikle çok kullanıcılı sistemlerde önem kazanan bu işlev aynı anda kaynaklara erişmek isteyen kullanıcıların erişimini en iyi şekilde düzenler.

-> Kesmelerin Ele alınması:

  • Çalışmakta olan bir programın daha acil bir işleme hizmet vermek üzere kısa süreli durdurulmasıdır.

-> Sistem Durum Denetimi

  • Bir işletim sisteminin önemli görevlerinden birisi de sürekli olarak sistemi denetlemek ve oluşan hataları az sorun yaratarak çözmektir.

-> İşlem Yönetimi

  • Yürütülmekte olan programa verilen isimdir.
  • İşletim sistemi içinde işlem yönetimini, kernel’in bir parçası olan program yöneticisi ve program dağıtıcısı yürütmektedir.
  • Program yöneticisi bilgi sisteminde mevcut olan işlerin listesini tutar. Yani işleri devreye sokar ve sona eren işleri devreden çıkarır.

-> Veri Kontrolü

  • Veri girişinin sağlanması, girilen verilerin ana belleğe ve oradan da ikincil belleğe aktarılması ve verilerin çıkış birimlerine yazılması uygulama programları tarafından işletim sistemine bildirilir.
  • Veri kontrol yazılımları genellikle giriş/çıkış ve depolama birimlerini kontrol eden alt düzey programlardır.
  • Bir işletim sisteminin veri kontrol programları; tampon, veri yolu ve havuz yöneticilerini de kontrol eder.
    • Tampon (Buffer): Değişik hızlarda çalışan ya da değişik öncelikleri bulunan donanım aygıtları ve program işlemleri tarafından paylaşılan veri alanıdır.
      • Tampon (Buffer) her aygıtın ya da işlemin diğer bir aygıt ya da işlem tarafından engellenmeden çalışabilmesini sağlar.
      • Bir tamponun (buffer) etkili olabilmesi için tamponun (buffer) giriş/çıkış ve tamponu (buffer) yöneten algoritmaları vardır.
      • Tamponlar (buffer), bellekler arasındaki hız farkını ortadan kaldırmak için kullanılır.
      • Tampon (buffer), ön bellek gibi bir depolama bölgesidir fakat tampon (buffer) bellek, bir işlemin hızını arttırmaktan çok farklı işlemlerin güvenli bir şekilde ve işlemciyi meşgul etmeden yönetilmesi için kullanılır.
      • Havuz Yönetimi, birden fazla kullanıcı programın aynı anda yazıcıya çıktılarını gönderebilmelerini ve bu sırada da çalışmalarına devam etmelerini sağlayan işlemdir. Programlar önce sabit diske gönderilir buradan alınıp yazıcıya aktarılır.

Yorum bırakın

WordPress.com ile Oluşturulan Web Sitesi.

Yukarı ↑